Θεόδωρος Χαραγκιώνης: Τα μεγαλύτερα κίνητρα είναι οράματα με υψηλούς στόχους

Ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης, επικεφαλής του ομώνυμου ομίλου, πολιτικός μηχανικός με μετεκπαίδευση στο Harvard και στο Stanford, κυρίαρχος στην αγορά ανάπτυξης ακινήτων και οδηγός αγώνων αυτοκινήτου, είναι ο ιδρυτής του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου, www.hellenicmotormuseum.gr, το οποίο συγκαταλέγεται στα κορυφαία διεθνώς.  Ανδριώτης και κοσμοπολίτης, λάτρης της φιλοσοφίας και βαθιά σκεπτόμενος, ευγενής και ακούραστος μαχητής, μας μιλάει για την ζωή του, τα σχέδια του για το νέο μουσείο που είναι στα σκαριά και μοιράζεται μαζί μας τα μυστικά της επιτυχίας του.

Συνέντευξη Τζένη Φραγκούλη

Είστε λάτρης της φιλοσοφίας. Τι  έχει προσφέρει πρακτικά στην ζωή σας;

Έμαθα να τιθασεύω την ασταμάτητη ροή των σκέψεων που κυριεύουν την διάνοια και εμποδίζουν την καθαρή σκέψη. Έμαθα να είμαι περισσότερο στο παρόν, απ’ ότι ο μέσος άνθρωπος, που συχνά αναλώνεται μεταξύ αναμνήσεων και ονειροπόλησης, όταν δεν έχουν μαγνητίσει την προσοχή του τα ηλεκτρονικά μέσα. Την αλήθεια που με εκφράζει, μου την έμαθε ο πατέρας μου και όχι κάποιος φιλοσοφικός δάσκαλος: «Δεν αδικούμε κανέναν, αλλά δεν αφήνουμε κανέναν να μας αδικήσει».

Ποιο το κίνητρο που σας πάει μπροστά; Τόλμη και αποφάσεις που υλοποιούνται;

Τα μεγαλύτερα κίνητρα είναι οράματα με υψηλούς στόχους, η διάθεση για ανάληψη ρίσκου και η χαρά της δημιουργίας.

Ποιό το μεράκι του συλλέκτη κλασικών αυτοκινήτων; Υπάρχει ευγενές κίνητρο;

Όπως σε κάθε συλλογή, τα κίνητρα μπορεί να είναι από τελείως εγωκεντρικά έως ευγενή. Εξαρτάται από τον συλλέκτη.

Μπορεί και το αυτοκίνητο εκτός από φορέας τεχνολογικής εξέλιξης, να μεταφέρει μηνύματα πολιτισμού;

Το αυτοκίνητο είναι απόλυτα συνυφασμένο με την εξέλιξη της ανθρωπότητας του 20ου αιώνα. Είναι φορέας πολιτισμού αν αναλογισθεί κανείς ότι πρωταγωνίστησε σε ταινίες όπως το Il Sorpasso (O Φανφαρόνος) με τον Vittorio Gassman και μια ανοιχτή Lancia Aurelia ή στο The Graduate (ο Πρωτάρης) με τον Dustin Hoffman και μια Alfa Romeo Duetto. Τα καλλιτεχνικά ρεύματα Art Deco, Bauhaus και Streamline βρήκαν εφαρμογή στον σχεδιασμό των αυτοκινήτων, κυρίως στην άμεσα προπολεμική και την πρώτη μεταπολεμική περίοδο.

Πως η αγάπη για το αυτοκίνητο εξελίχθηκε στην δημιουργία του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου, το οποίο  συγκαταλέγεται στα κορυφαία διεθνώς, με συλλογή που ξεπερνά τα 350 μοντέλα; Το στοιχείο της προσφοράς ή υστεροφημία;

Όταν η συλλογή πλησίαζε τα δεκαπέντε της χρόνια, θεώρησα ότι ο αριθμός των εικοσιπέντε τότε  αυτοκινήτων, άρχιζε να έχει στοιχεία υπερβολής για μια ιδιωτικής χρήσης συλλογή και εάν δεν σταματούσα, κινδύνευα να την υπηρετώ αντί να την χαίρομαι. Τότε ακριβώς μου προτάθηκε να αγοράσω την παλαιότερη τότε συλλογή στην Ελλάδα, με εικοσιπέντε συλλεκτικά οχήματα. Η διαπραγμάτευση κράτησε δύο χρόνια και περιέλαβε μετρητά και ακίνητα, ενώ με τον διπλασιασμό της μπήκε ο μεγάλος στόχος του Μουσείου. Το μεγαλύτερο κίνητρο, εκτός από την αγάπη του συλλέκτη, ήταν να δείξουμε στους ξένους εταίρους μας, ότι μπορούμε κι εμείς σε έναν τομέα ξένο για τη χώρα μας. Πράγματι, δυτικοευρωπαίοι έμειναν άφωνοι με κάτι που δεν περίμεναν να δουν εδώ. Σχετικά με την προσφορά στη χώρα, πιστεύω ότι αυτό είναι στοιχείο που χαρακτηρίζει τον λαό μας, ενώ για την υστεροφημία θα ήθελα να υπενθυμίσω, με κάποια δόση αυτοσαρκασμού, τη ρήση: «Το χρήμα πολλοί εμίσησαν, την δόξα ουδείς».

Ποια τα σπάνια και μοναδικά αυτοκίνητα που πρέπει να δει στο μουσείο ο επισκέπτης; Ποιό το ποιο αγαπημένο σας και γιατί;

Υπάρχουν πολλά, εξαιρετικά σπάνια και μοναδικά αυτοκίνητα στο μουσείο, που είναι δύσκολο να αναφέρω σε συντομία, χωρίς να εξαιρέσω κάποια λόγω χώρου. Έτσι θα προτιμούσα να επικεντρωθώ στο πιο αγαπημένο, που είναι μια πανάλαφρη Lotus Elite του 1961, δημιούργημα του Colin Chapman, ενός ιδιοφυούς πολιτικού μηχανικού, που έκανε μεγάλες τομές τόσο στην Formula 1, όσο και στα σπορ αυτοκίνητα με τη Lotus, τον οίκο που δημιούργησε ο ίδιος. Το 2000, με τα δύο παιδιά μου πια ενήλικα, αποφάσισα να ξανατρέξω σε αγώνες, με έμφαση σε εκείνους του εξωτερικού. Το αυτοκίνητο αποκαταστάθηκε στην Ελλάδα και μετά το ανέλαβαν Βρετανοί μηχανικοί που το ακολουθούσαν σε διάφορες Ευρωπαϊκές πίστες, με περισσότερες συμμετοχές, εκείνες στο ιστορικό LeMans, 200χλμ  Δυτικά του Παρισιού, όπου συμμετείχαμε πέντε φορές. Μετά από κάθε αγώνα, η Lotus επέστρεφε στη Βρετανία και εξελισσόταν για τον επόμενο κύκλο. Έτσι, το 2010 βρέθηκε στην 3η θέση του βάθρου, απέναντι στους 68 αντιπάλους που χωρά η μεγάλη πίστα. Η πανέμορφη Lotus υπήρξε μια αξιόπιστη φίλη.

Τι κάνει έναν συλλέκτη αυτοκινήτου να ξεχωρίζει; Ποια τα αντανακλαστικά που απαιτούνται στο χτίσιμο της “συλλογής”; Νεόκοποι συλλέκτες πολλοί. Τι συμβουλή θα τους δίνατε;

O συλλέκτης αυτοκινήτων αναλαμβάνει υποχρέωση απέναντι στον εαυτό του, δηλαδή στην επιθυμία για συλλογή, να διαθέσει χρόνο εργασίας, χρήματα και χώρο φύλαξης για το αυτοκίνητο. Χωρίς τις παραπάνω προϋποθέσεις καλύτερα να μην ξεκινήσει ή να συλλέξει κάτι πιο εύκολο, πχ γραμματόσημα.

Το να είσαι συλλέκτης δεν απαιτεί την οικονομική επιφάνεια που πολλοί νομίζουν. Γνωρίζω ανθρώπους με μεσαίο εισόδημα που ψάχνουν, βρίσκουν, αγοράζουν σε πολύ χαμηλές τιμές, στην Ελλάδα και παγκοσμίως, επισκευάζουν μόνοι τους, υπάρχει μεγάλο πάρε δώσε. Συμφωνείτε ότι είναι κυρίως θέμα αγάπης;

Είναι πραγματικά θέμα αγάπης, δεν θα συνιστούσα όμως σε κάποιον νέο να το κάνει επαγγελματικά.

Η ταχύτητα είναι πυλώνας και στον τρόπο ζωής; Αν ναι, αποδίδει;

Κινούμαι γενικά γρήγορα, γιατί μου λείπει πάντα χρόνος. Στην ανάπτυξη ακινήτων όμως, απαιτείται έρευνα αγοράς σε βάθος, άρτια μελέτη και συνεπής κατασκευή, άρα όλα απαιτούν εύλογο χρόνο, οπότε στη δουλειά μας σημαντικότερο είναι το σωστό timing.

Το ρίσκο σχεδόν μηδενίζεται όταν ξέρεις τι κάνεις; Πως φεύγει το “σύννεφο” που επηρεάζει την αντίληψη και οδηγεί σε crystal clear decision making;

Όπως απεδείχθη από την πρόσφατη οικονομική κρίση και την συνέχειά της με την πανδημία, το ρίσκο δεν μηδενίζεται ποτέ, όσο έμπειρος και να είσαι. Άμυνα, μετά την εμφάνιση της κρίσης, είναι η απόλυτη αυτοσυγκέντρωση που ανέφερα πριν, που σε κρατά σταθερά στον παρόν και βοηθά στις σωστότερες δυνατές αποφάσεις, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι πριν από την κρίση ήσουν υγιής οικονομικά.

Ήταν τα χρήματα ποτέ αυτοσκοπός ή δευτερεύον κέρδος σε μια κούρσα καταξίωσης που εμπεριέχει ως βασικό στοιχείο τον πλούτο; Η δημιουργία τι θέση παίρνει, για να μιλήσουμε με αγωνιστικούς όρους.

Η χαρά της δημιουργίας είναι το απόλυτο κίνητρο. Η οικονομική άνεση είναι το μέσο για την επιτυχία του στόχου.

Η χαρά και το κέφι πόσο συμβάλλουν στην επαγγελματική επιτυχία; Το να μην ξεχνάς να ζεις.

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά από εκείνη που σου δίνει το οποιοδήποτε δημιούργημά σου, στην περίπτωσή μου το κτίριο, σε όλες τις φάσεις της μελέτης και της κατασκευής του και ιδιαίτερα όταν διαπιστώνεις την επιτυχημένη λειτουργία του. Όσο για το κέφι τώρα, κυριολεκτικά με απογειώνει μια ιδιοφυής αρχιτεκτονική λύση. Υπάρχει όμως και η ανάγκη για ένα καλό music restaurant με επαγγελματία dj, που μετά από δείπνο με φίνο φαγητό, μπορεί να σε σηκώσει να χορέψεις ανάμεσα στα τραπέζια. Δεν απολαμβάνω όμως καθόλου τους χώρους τύπου αρένας, με τα προσβλητικά μικρά καθίσματα, το φαγητό τύπου εκστρατείας και τον «μεγάλο καλλιτέχνη» να εμφανίζεται αρκετά μετά τα μεσάνυχτα με το κέφι να κορυφώνεται τα χαράματα.

Τσιγάρα, ποτά, ξενύχτια. Χαλάρωση και διασκέδαση;

Θεωρώ τα τσιγάρα και τα ποτά αδυναμίες, εάν τα χρειάζεσαι για χαλάρωση και διασκέδαση, ενώ για τα ξενύχτια καλό είναι να υπάρχει «μέτρο», ειδικά για ανθρώπους με τις δικές μου συνήθειες, όπου η καραντίνα είναι μια «εργάσιμη» σαν όλες τις άλλες.

Ποια η συμβουλή σας σε όποιον θέλει να πετύχει προσωπικά και επαγγελματικά;

Βάλτε στόχους και επιδιώξτε να τους κατακτήσετε. Όπλα σας η εργασία, χωρίς περιορισμό ωραρίων και η «επιμόρφωση», η οποία σήμερα προσφέρεται σε πάρα πολλές μορφές. Προσπαθήστε έντονα να μην αφήσετε τίποτα στην τύχη.

Πως παντρεύεται η αγάπη για τα αυτοκίνητα με την αγάπη για τα ακίνητα; Κίνηση και στατικότητα. Δίπολο που λέει πολλά…

Δεν θεωρώ απαραίτητη τη σύνδεση εργασίας και hobby, ωστόσο εδώ έχουμε πολλά κοινά, όπως τη χαρά της δημιουργίας τόσο για την κατασκευή κτιρίων όσο για την αποκατάσταση της αυθεντικότητας των ιστορικών αυτοκινήτων. Επίσης και οι δύο δραστηριότητες έχουν έντονη ανάγκη χώρου, ενώ από το σχεδιασμό του μουσείου και του συγκροτήματος Capitol που το φιλοξενεί, έγινε διαδραστική η λειτουργία του μουσείου, σε σχέση με το μείζον συγκρότημα. Με την έλευση της οικονομικής κρίσης, την χρεοκοπία των περισσότερων εμπορικών επιχειρήσεων του Capitol και την κρίση των εμπορικών καταστημάτων από την εξέλιξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων, αναζητήσαμε χρήστη γραφείων, για ολόκληρο το κτίριο, συμβατό με το μουσείο. Ο νέος συνολικός μισθωτής, η πολυεθνική Citel, έδειξε τόσο ενθουσιασμό για την γειτνίαση με το μουσείο, που ζήτησε και τοποθετήσαμε γυάλινους τοίχους να το διαχωρίζουν από τα γραφεία της, στον όροφο που συνυπάρχουν.

Τρέχατε σε αγώνες. Η αγάπη για το αυτοκίνητο και την ταχύτητα πως προέκυψε; Τι ακριβώς συναρπάζει;

Η αγάπη για το αυτοκίνητο, για την κίνηση, για την ταχύτητα και τελικά για το «ευ αγωνίζεσθαι» είναι συνυφασμένα μεταξύ τους. Άλλωστε η διάθεση ανάληψης κινδύνου είναι δεμένη και με το επιχειρείν, που είναι η κύρια δραστηριότητά μου.

Η Ελλάδα έχει να προσφέρει παγκοσμίως κάτι αξιόλογο σε διαδρομές; Η πολιτεία έχει ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα, καθώς θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό πόλο έλξης για τους φίλους των αγώνων;

Η Ελλάδα έχει συγκλονιστικές ορεινές διαδρομές, με πιο χαρακτηριστική ίσως εκείνη της Καλαμπάκας, με τα Μετέωρα που συνθέτουν το φημισμένο Ράλλυ Ακρόπολις, με διοργανώσεις από τις αρχές της δεκατίας του ’50. Με γνώμονα ότι οι αγώνες ιστορικών αυτοκινήτων είναι το πιο εξελισσόμενο σήμερα άθλημα διεθνούς βεληνεκούς, η πολιτεία και ιδιαίτερα το υπουργείο τουρισμού να δει πιο διεξοδικά την διοργάνωση του Ιστορικού Ράλλυ Ακρόπολις κάθε Άνοιξη, την καλύτερη περίοδο για την Ελληνική ύπαιθρο, που θα μπορούσε να είναι πρεσβευτής τουρισμού για τη χώρα μας, σε υψηλού εισοδήματος επισκέπτες.

Ετοιμάζετε ένα ακόμα μουσείο στην Πλάκα. Μιλήστε μας γι’αυτό.

Πράγματι, επόμενος στόχος είναι το μουσείο που θα στεγάσει τα αγωνιστικά αυτοκίνητα στην Πλάκα και αυτό είναι το μόνο που μπορώ να πω σήμερα. Να είμαστε καλά να το χαρούμε τότε.