Τα πορτρέτα στην Αναγέννηση και ο Γερμανός ζωγράφος πορτρέτων Hans Maler

Τα πορτρέτα στη Δύση αποτελούν μια παράδοση αιώνων, πίσω μέχρι την αρχαιότητα και ιδιαίτερα την αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη, όπου ζωντανές απεικονίσεις διακεκριμένων ανδρών και γυναικών εμφανίζονταν σε γλυπτά και νομίσματα. Μετά από πολλούς αιώνες στους οποίους η γενική αναπαράσταση ήταν ο κανόνας, η  ομοιότητα πορτρέτου και ατόμου, άρχισε να εμφανίζεται ξανά στην Ευρώπη τον δέκατο πέμπτο αιώνα. Τα περισσότερα πορτρέτα στην Αναγέννηση ακολουθούν συνήθως την προβολή προφίλ, η οποία συναντάται στα αρχαία νομίσματα.Και φυσικά, εκτός από την φωτογραφική καταγραφή της εμφάνισης, τα πορτρέτα στην Αναγέννηση εξυπηρετούσαν ένα εύρος κοινωνικών και πρακτικών λειτουργιών. Από δώρα οικειότητας, έως τα πορτρέτα  ηγεμόνων και διπλωματών που εξυπηρετούσαν την επιβεβαίωση του μεγαλείου τους και είχαν διπλωματική σημασία.Ένα πορτρέτο ήταν συχνά παραγγελία σε μια σημαντική στιγμή στη ζωή κάποιου, όπως ο αρραβώνας, ο γάμος ή η επαγγελματική. Η κατασκευή ενός πορτρέτου ήταν συνήθως παραγγελία, αλλά οι καλλιτέχνες δούλευαν επίσης με δική τους πρωτοβουλία, απεικονίζοντας φίλους και οικογένεια, σε πορτρέτα που συχνά εμφανίζουν μια αίσθηση στοργής ή πειραματισμού,  ασυνήθιστο σε έργα που έχουν παραγγελθεί.Τέλος, οι καλλιτέχνες αποτύπωναν τον εαυτό τους σε αυτοπροσωπογραφίες, επιδίωκοντας τους δικούς τους ξεχωριστούς σκοπούς, είτε για να αναβαθμίσουν την εικόνα τους, είτε για να επιδείξουν της τεχνική μαεστρία τους, είτε για να δηλώσουν έναν ειλικρινή αυτοστοχασμό.

O Γερμανός ζωγράφος Hans Maler γεννήθηκε το 1474, στο Ulm στη νότια Γερμανία όπου και εκπαιδεύτηκε στην ζωγραφική, καθώς η πόλη αυτή ήταν φημισμένο κέντρο τέχνης την εποχή εκείνη. Ο Maler εργαζόταν ως ζωγράφος πορτρέτων στην πόλη Schwaz (ορυχείο αργύρου). Ζωγραφίζε σε ύστερο γοτθικό στιλ (έκδηλη η ανάγκη για ρεαλισμό και φυσιοκρατικά χαρακτηριστικά) και συχνά υπέγραφε με το όνομά του Hans Maler zu Schwaz, δηλώνοντας την πόλη που ζούσε και εργαζόταν, την Schwaz. Η πόλη βρισκόταν ανατολικά του Innsbruck, όπου η Αυλή των Αψβούργων κυριαρχούσε, υπό τον Φερδινάνδο Α’ (1503 – 1564).

Ο Maler ζωγράφισε πολυάριθμα πορτρέτα μελών της αυλής των Αψβούργων καθώς και πλούσιων εμπόρων. Ο Φερδινάνδος Α’  της Αυστρίας, είναι γνωστό ότι παρήγγειλε τουλάχιστον τρία πορτρέτα του ίδιου και τέσσερα της συζύγου του, Άννας της Βοημίας και της Ουγγαρίας. Το στυλ των πορτραίτων του Hans Maler σπάνια διέφερε από τη μορφή μιας προτομής του, όπου τα χέρια του εικονιζόμενου δεν εμφανίζονταν και δεν υπήρχε οπτική επαφή με τον θεατή. Η φιγούρα βρίσκεται σε διαβαθμισμένο μπλε ή πρασινωπό φόντο. Μεγάλη υπόθεση και τα κοσμήματα που συνόδευαν τους εικονιζόμενους στα πορτρέτα του. Ο Maler ζωγράφισε επίσης θρησκευτικές συνθέσεις, αλλά είναι δύσκολο να του αποδοθούν αυτά τα έργα με βεβαιότητα.

Πηγές:

www.museothyssen.org

www.metmuseum.org

www.britishmuseum.org

www.virtualuffizi.com