Johannes Vermeer: Ο κρυμμένος έρωτας στον πίνακα του και η μεγάλη έκθεση με το έργο του

Ο Ολλανδός ζωγράφος Johannes Vermeer (1632 –1675) αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση καλλιτέχνη. Eκτός του ότι βοήθησε στη διαμόρφωση της Ολλανδικής Αναγέννησης, πρόσφερε επίσης μια πολύτιμη ματιά στον κόσμο της καθημερινής ζωής του 17ου αιώνα. Αφοσιωμένος αποκλειστικά στην τέχνη του, ζούσε στην πόλη  Delft και ήταν μέτρια επιτυχημένος κατά τη διάρκεια της ζωής του. Πέθανε νωρίς, αφήνοντας χρέη στην οικογένεια, έχοντας δημιουργήσει έναν περιορισμένο αριθμό ζωγραφικών έργων, μόνο 34 πίνακες, συμπεριλαμβανομένου του διάσημου πίνακα του, “το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι”.  Τα θέματα του ήταν συνήθως σκηνές από την καθημερινή ζωή της μεσαίας τάξης, σε εσωτερικούς κυρίως χώρους, καθώς οι Ολλανδοί ζωγράφοι εκείνη την εποχή, ζωγράφιζαν κυρίως  προσωπογραφίες και νεκρές φύσεις. Δούλευε αργά, με ηρεμία και μεγάλη προσοχή, χρησιμοποιούσε πολύ ακριβά χρώματα και τα έργα του δεν ήταν μεγάλων διαστάσεων. Είναι ιδιαίτερα γνωστός για την αριστοτεχνική απόδοση του φωτός στους πίνακες του. Η δημοτικότητά του εκτοξεύτηκε μετά τον 19ο αιώνα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της Ολλανδικής Χρυσής Εποχής.

Ο πίνακας του, το «Κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα στο ανοιχτό παράθυρο» (ελαιογραφία σε καμβά με διαστάσεις σε καμβά 83 × 64.5 εκ) θεωρείται ένα από τα πιο διάσημα έργα της Χρυσής Εποχής της Ολλανδικής Ζωγραφικής στον κόσμο. Η Gemäldegalerie Alte Meister παρουσιάζει τον πίνακα μαζί με άλλα εννέα έργα του καλλιτέχνη, συμπεριλαμβανομένης της «Γυναίκας με τα μπλε που διαβάζει ένα γράμμα», στη μεγαλύτερη έκθεση για τον Vermeer στη Γερμανία, που έγινε ποτέ. Ο πίνακας αποκτήθηκε στο Παρίσι το 1742 για τη συλλογή του Σάξονα εκλέκτορα Φρίντριχ Αυγούστου Β ‘και έκτοτε βρίσκεται στη γκαλερί Old Masters στη Δρέσδη.

Κατά την διάρκεια των εργασιών συντήρησής του,  αποκαλύφθηκε ότι πίσω από τον τοίχο ο Vermeer είχε ζωγραφίσει τον θεό του έρωτα με τόξα και με βέλη. Στην αρχή πίστεψαν ότι ο ζωγράφος άλλαξε γνώμη και προτίμησε τον λευκό τοίχο για την τελική σύνθεση του έργου του, καλύπτοντας τον θεό έρωτα, πράγμα συνηθισμένο για τους ζωγράφους να αλλάζουν γνώμη και να αλλάζουν το αρχικό τους θέμα.

Αργότερα όμως και χάρη στην προηγμένη τεχνολογία, οι ερευνητές  διαπίστωσαν ότι η ζωγραφική κάλυψη έγινε αρκετές δεκαετίες μετά την ολοκλήρωση του έργου από τον ζωγράφο. Το πραγματικό δημιουργικό όραμα του Vermeer για τον πίνακα, περιείχε συμβολισμούς, και μηνύματα για την φύση της πραγματικής αγάπης  και το κορίτσι σε μια ήσυχη, στοχαστική στιγμή. H έκθεση στη Gemäldegalerie Alte Meister στη Δρέσδη της Γερμανίας, θα διαρκέσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2022.

https://gemaeldegalerie.skd.museum/ausstellungen/vermeerjohannesvermeersdresdnerbriefleserinamoffenenfensterunddiehollaendischegenremalereides-17-jahrhunderts/