Με τίτλο «Οι Δύο Ναοί» ο Στέφανος Ρόκος παρουσιάζει στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη ζωγραφικά έργα μεικτής τεχνικής σε χαρτί και καμβά, δύο ξυλογραφίες, ένα animation, καθώς και το ομότιτλο βιβλίο (Εκδόσεις Στερέωμα). Το 2019 –λίγο πριν την έναρξη της πανδημίας- ο Στέφανος Ρόκος ταξίδεψε για δέκα μέρες στην Ιαπωνία. Με αφορμή αυτό το ταξίδι, δημιούργησε τη σειρά έργων «αποτυπώνοντας θαυμαστά στο έργο του έναν κόσμο έντασης και ερωτισμού, υπαινικτικών χειρονομιών και δυνατών σημείων, ανομοιογενών συζεύξεων και αντιθετικών αναπαραστάσεων»*.
Όπως σημειώνει ο Κώστας Χριστόπουλος, ένας εκ των συγγραφέων του βιβλίου που εκδίδεται με αφορμή τη σειρά αυτή των έργων, εικαστικού επιμελητή και επίκουρου καθηγητή στην ΑΣΚΤ, o Ρόκος «φτιάχνει ένα προσωπικό εικαστικό «ημερολόγιο» όχι για να μας αποκαλύψει κάτι «ξένο», κάτι που ενδεχομένως ουδέποτε έχουμε δει, αλλά για να πολλαπλασιάσει τις δυνατές εκδοχές του ήδη γνώριμου και να μας προσφέρει με πρωτότυπο και ευφάνταστο τρόπο ορισμένες επιπλέον εκφάνσεις του.
Τίποτα δεν υπάρχει «έξω» από τον κόσμο που περιγράφεται στα έργα του. Όλα βρίσκονται «εντός» του. Ωστόσο αυτός ο κόσμος δεν μοιάζει ενιαίος, αδιαίρετος και ομοιογενής. Διατηρεί κάτι παράδοξο, ένα συνεχές από διαφορές και επαναλήψεις. Έναν τέτοιου είδους τόπο συνιστά και η Ιαπωνία, όπως μας την περιγράφει ο Ρόκος μέσα από τη ζωγραφική του. «Οι δύο ναοί», ο τίτλος της σειράς αυτής των έργων του, γίνεται και με αυτόν τον τρόπο κατανοητός. Ο ένας «ναός», αυτός του βουδισμού, αντιπαρατίθεται σε έναν άλλο, εκείνον του σιντοϊσμού.
Τα χρώματα, τα σχήματα, οι γραφές και οι μορφές που χρησιμοποιεί ο Ρόκος έρχονται συχνά σε αντίθεση μεταξύ τους, δημιουργώντας αποκλίνουσες αναπαραστάσεις στην ίδια ζωγραφική επιφάνεια. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις πολλαπλές αφηγήσεις σε αυτή».
Ο ίδιος ο καλλιτέχνης γράφει για αυτή τη ζωγραφική ενότητα «Στη ζωγραφική μου τα φαντάσματα της ιαπωνικής μυθολογίας ταυτίζονται με τα φαντάσματα του μυαλού μου. Κυριαρχούν προσωπικές ιστορίες, στιγμές εσωτερικής πάλης, και μια διαρκής ενθουσιώδης περιέργεια. Αισθάνομαι ότι γίνομαι, για λίγο, μέρος μιας καθηλωτικής κουλτούρας, κι αυτό το χάος προσπαθώ να το μοιραστώ με κάποιον που δεν βρίσκεται εκεί» […] «Σ’ εκείνη τη μεγάλη βόλτα, περπατώντας μέσα στα δύο λατρευτικά συγκροτήματα, σκέφτηκα πόσο αρμονικά συνυπήρχαν γύρω μας το Σίντο και ο βουδισμός, που παίρνουν μορφή μέσα από τις ιδιαιτερότητες, τους κανόνες και τα σχήματα των ναών με τους ακραία αντιθετικούς χαρακτήρες· όπως δύο άνθρωποι. Ακόμη και τώρα μου φαίνεται ενδιαφέρουσα αυτή η παρομοίωση των ναών με τους ανθρώπους. Θα μπορούσα να είμαι οποιοσδήποτε από τους δύο αυτούς ναούς».
*Απόσπασμα από το ΔΤ των εκδόσεων «Στερέωμα», με αφορμή την έκδοση και διάθεση του βιβλίου του Στέφανου Ρόκου «Οι Δύο Ναοί», 2022.
Διάρκεια έκθεσης: 7 Απριλίου – 7 Μαΐου 2022, Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Πλ. Κολωνακίου 20
Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ. & Παρ. 11.00 -20.00, Τετ. & Σάβ. 11.00 –15.00, Κυριακή & Δευτέρα κλειστά.
Ο Στέφανος Ρόκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977.
Από το 1995 έως το 2000 σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Τ. Πατρασκίδη. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής στο εργαστήριο του Γ. Μήλιου. Το 2002 απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στη χαρακτική από το Wimbledon School of Art του Λονδίνου, όπου φοίτησε με υποτροφία του ιδρύματος Προποντίς. Από το 2005 έως το 2007 ήταν υπότροφος του ΙΚΥ για την εκτέλεση καλλιτεχνικού έργου.
Έχει πραγματοποιήσει ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 2010 παρουσίασε το μουσικό/εικαστικό project “Horror & Romance on Another Planet”. To 2019, προσέγγισε εικαστικά το άλμπουμ των Nick Cave & The Bad Seeds “No More Shall We Part” με την έκδοση του καλλιτεχνικού βιβλίου, καθώς και τρεις ομώνυμες εκθέσεις στην Αθήνα (Μουσείο Μπενάκη) και στο Βέλγιο (Γκαλερί Bernaerts). Το 2020, παρουσίασε το εγχείρημα “10 Years of Horror & Romance” με έργα και μουσική εμπνευσμένα από την έκθεση του 2010.
Έχει φιλοτεχνήσει εξώφυλλα δίσκων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, καθώς και εξώφυλλα βιβλίων, αφίσες για συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις και ταινίες.