Μαρία Στρατή: Την τύχη πρέπει να την προκαλείς

Η Μαρία Στρατή διαθέτει ένα αξιοζήλευτο βιογραφικό που σκιαγραφεί χρόνια εμπειρίας σε επιτελικές θέσεις σε κορυφαία ξενοδοχεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Με την θητεία της στην γενική διεύθυνση του εμβληματικού Poseidonion Grand Hotel στις Σπέτσες να ξεχωρίζει, η  πορεία της εμπλουτίζεται από την εντυπωσιακή θέση της στο J.K. Place Capri  τον Ιούνιο του 2020 και την πρόσφατη ανάληψη καθηκόντων ως Director of Sales & Marketing για το γκρούπ J.K. Place Paris,  J.K. Place Capri και τώρα Γενική Διευθύντρια στο J.K. Place Rome. Κοσμοπολίτισσα, αεικίνητη, δυναμική, αποφασιστική, ικανή, αξιοζήλευτη, αξιοθαύμαστη. Την ευχαριστώ θερμά για τις πολύτιμες γνώσεις που μοιράστηκε μαζί μας για την ευρωπαϊκή κουλτούρα και φιλοσοφία στη φιλοξενία, το επίπεδο υπηρεσιών, τη δική της πορεία και το μέλλον στην τουριστική αγορά.

Συνέντευξη Τζένη Φραγκούλη

Μαρία, έχεις αφήσει τη σφραγίδα σου σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ποια συνεργασία ήταν σταθμός για την καριέρα σου και γιατί;

Πιστεύω πως κάθε συνεργασία πάντα κάτι σου μαθαίνει και σε εξελίσσει, επομένως τις θεωρώ όλες εξίσου σημαντικές με την καθεμιά να παίζει το μοναδικό της ρόλο για το πέρασμα στο επόμενο βήμα. Το Χίλτον στη Ρώμη που ξεκίνησα πριν από 20 χρόνια, ήταν ουσιαστικά το πρώτο μου επαγγελματικό “σχολείο”, τα επόμενα 5 χρόνια ήμουν στο King George Palace όπου ανέπτυξα ακόμα περισσότερο το κομμάτι του PR, το business development project με τη Luxury Hotel Partners την εταιρεία management των Small Luxury Hotels με συνεχή ταξίδια σε όλο τον κόσμο. Την τελευταία περίπου 10ετία μπήκα ακόμα περισσότερο στην καρδιά λειτουργίας των ξενοδοχείων ξεκινώντας με τη συνεργασία μου με το Aqua Blu στην Κω το οποίο ανέλαβα από την πρώτη μέρα που λειτουργίας του. Ακολούθησε το Ποσειδώνιο στις Σπέτσες, ένα ξενοδοχείο-σταθμός στη χώρα μας με πολύ υψηλές απαιτήσεις, φτάνοντας αισίως σήμερα στα J.K. Places στην Ιταλία με την περασμένη σεζόν βρέθηκα στο Capri κάτω από τις ιδιαίτερες και δύσκολες συνθήκες που έχει επιβάλει η πανδημία, ενώ τώρα έχω ως βάση τη Ρώμη αναλαμβάνοντας Director Sales & Marketing για όλα τα ξενοδοχεία του Ομίλου (J.K. Place Capri, J.K. Place Rome, J.K. Place Paris), σε στενή συνεργασία με τον CEO και cο-owner του Ομίλου Ori Kafri.

Mε τον CEO και cο-owner του Ομίλου Ori Kafri.

Σημαντική θέση και αναγνώριση, της μέχρι τώρα αξιοθαύμαστης πορείας σου. Είναι όμορφο συναίσθημα να επιβραβεύονται οι κόποι μας…

Ναι, είναι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση να νιώθεις ότι εξελίσσεσαι σε έναν άλλο τόπο, σε μια άλλη γλώσσα, μετον  βαθμό δυσκολίας που αυτά απαιτούν. Εξελίσσεσαι προσωπικά και επαγγελματικά. Και το ότι τα καταφέρνεις σε διεθνές επίπεδο, όπου υπάρχουν άλλες απαιτήσεις, είναι σημαντικό. Όταν παίρνεις ρίσκα και αναγνωρίζεται η προσπάθεια, η ικανοποίηση είναι βαθιά. Ήρθα Ιταλία σε πολύ δύσκολες συνθήκες, εν μέσω κορονοϊού, σε μια χώρα που είχε πληγεί περισσότερο απ’όλες. Το να νιώθεις ότι το ξεπερνάς όλο αυτό, ότι αντιμετωπίζεις σε διεθνές επίπεδο τα πρωτόκολλα μιας κατάστασης όπως αυτής και βλέπεις ότι είναι εφικτό, εκτός των άλλων σου δίνει και αισιοδοξία. Αλλάζουν τα δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο και είσαι μέρος της αλλαγής.

Πώς αντιμετωπίζεις τις προκλήσεις της πανδημίας; Θα καταφέρει να βγει αλώβητος ο τουρισμός;

Τις προκλήσεις τις αντιμετωπίζω μέρα με τη μέρα με υπομονή, επιμονή και αφοσίωση στη δουλειά, παρακολουθώντας τις εξελίξεις. Σίγουρα ο τουρισμός υποφέρει και θα αργήσει να επανέλθει, ενώ κάποιες νέες ταξιδιωτικές συνήθειες ήρθαν για να μείνουν. Όλο αυτό είναι πρωτόγνωρο και κανένας μας δεν έχει αντίστοιχη εμπειρία για να το αντιμετωπίσει. Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι σταδιακά η αγορά θα αρχίσει να ανοίγει ξανά και στο πλαίσιο αυτό υποστηρίζουμε τα ξενοδοχεία μας με ένα συγκεκριμένο πλάνο Sales & Marketing. Προτεραιότητα τη δεδομένη στιγμή είναι το J.K. Place Roma που είναι ανοιχτό, αλλά παράλληλα εφαρμόζουμε τη στρατηγική πωλήσεων για όλο τον Όμιλο, ώστε να είμαστε έτοιμοι για τη στιγμή που θα επανέλθουμε σε μια κανονικότητα. Το θετικό είναι ότι διάφορες προωθητικές ενέργειες που έχουμε ήδη εφαρμόσει στο ξενοδοχείο, όπως για παράδειγμα το staycation, τα κυριακάτικα θεματικά μεσημεριανά γεύματα με διαφορετικές κουζίνες από γωνιές της Ιταλίας και τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου με live jazz, έχουν πάει πολύ καλά πάντα κατ’αναλογία με την τρέχουσα κατάσταση και των περιορισμών της πόλης. Ο κόσμος έχει κουραστεί και έχει ανάγκη να ξεφύγει ακόμα και με μια μονοήμερη ή διήμερη διαμονή σε ξενοδοχείο της πόλης του, σε συνδυασμό με μια γαστρονομική εμπειρία,  απλώς για να νιώσει ότι άλλαξε παραστάσεις από την ρουτίνα που μας ακολουθεί εδώ και ένα χρόνο.

Σαββατοκύριακα πια ή long stays; Η οικονομική κρίση πώς επηρεάζει την πληρότητα και πώς αντιμετωπίζεται από το ξενοδοχείο;

Και τα δυο. Διαφορετικό κοινό το νησί από την πόλη. Φέτος για παράδειγμα στο Capri, όποιος ερχόταν ή δεν έφευγε καθόλου ή επέστρεφε έπειτα από κάποιο διάστημα, πράγμα συνήθως απίθανο, γιατί η υψηλή πληρότητα του ξενοδοχείου άλλες χρονιές δεν θα επέτρεπε κάτι τέτοιο. Στο J.K. Place Roma, το ανοιχτό ξενοδοχείο του Ομίλου, αυτή τη στιγμή το κοινό που το συντηρεί είναι περισσότερο business και local.

Η οικονομική κρίση δεν επηρεάζει τόσο, όσο η δυσκολία μετακίνησης και ο περιορισμός στα ταξίδια. Πάντα υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να ταξιδέψουν και να ξοδέψουν αντίστοιχα. Στο Capri φέτος γνώρισα επισκέπτες βεληνεκούς που δεν έχω γνωρίσει σε όλα τα 5αστερα ξενοδοχεία που έχω δουλέψει τα 20 χρόνια της καριέρας μου.

Τάσεις στην παροχή υπηρεσιών υπάρχουν; Ποιες θα έλεγες ότι είναι της εποχής και ποιες ήρθαν και έμειναν;

Καταρχάς, η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση είναι κάτι που όλο και περισσότερα ξενοδοχεία ακολουθούν τα τελευταία χρόνια. Η μαζική αντιμετώπιση ειδικά σε μια εποχή, που τα χρήματα που δαπανά ο καθένας έχουν ακόμα μεγαλύτερη αξία, δεν νομίζω ότι ευδοκιμεί. Ο επισκέπτης πρέπει να πάρει την προσοχή και την εξυπηρέτηση που απαιτείται και πιστεύω ότι οι ξενοδόχοι έχουν αρχίσει να το αντιλαμβάνονται.

Η τεχνολογία έχει μπει επίσης δυναμικά στη ζωή των ξενοδόχων και στην κρίση της πανδημίας που διανύουμε αποδείχθηκε πολύτιμη αφού είναι πια παντού. Ξενοδοχειακά mobile applications, online εκπαιδευτικά webinars, αυτοματοποιημένα συστήματα κρατήσεων, ανέπαφες συναλλαγές, ηλεκτρονικά μενού σε tablets, είναι μόνο λίγα από όσα βρίσκει εφαρμογή και τα οποία αποδεικνύουν ότι έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας.

Τελευταία αλλά πολύ σημαντική είναι η έννοια της ασφάλειας, που μπήκε τον τελευταίο χρόνο στη ζωή μας για να μας θυμίσει τη σημασία της υγείας. Είναι ένας παράγοντας που θα επηρεάσει σημαντικά το decision making του ταξιδιώτη και παράλληλα στο πλάνο κάθε ξενοδόχου καθώς θα είναι από τα πρώτα στοιχεία που θα απασχολήσουν τον εκάστοτε δυνητικό επισκέπτη.

Τουρισμός και πολιτισμός συμβαδίζουν. Πόσο βοηθά η πολιτεία στην Ελλάδα και πόσο στην Ιταλία;

Η Ελλάδα είναι η μητέρα του πολιτισμού, ωστόσο υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω προώθησης της χώρας. Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια πιο σοβαρή προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, που όλοι θέλουμε και ελπίζουμε ότι θα συνεχιστεί και θα δυναμώσει. Στην Ιταλία, μέχρι πρότινος το Υπουργείο Τουρισμού και Πολιτισμού ήταν ενιαίο. Με τη νέα κυβέρνηση έχει διαχωριστεί, επομένως θεωρητικά θα δοθεί περισσότερη βαρύτητα στο καθένα ξεχωριστά, γεγονός που πιστεύω ότι θα στηρίξει περαιτέρω τον κλάδο της φιλοξενίας ειδικά στην δύσκολη περίοδο που διανύουμε.

H προβολή των ξενοδοχειακών μονάδων στο εξωτερικό, λειτουργεί με τους ίδιους όρους για Ελλάδα και Ιταλία; Στοχεύουν και οι δύο χώρες στις ίδιες αγορές; Ο δείκτης πελατών είναι ίδιος για Ελλάδα και Ιταλία;

Η Ελλάδα και η Ιταλία είναι δύο γειτονικές μεσογειακές χώρες με παρόμοιο κλίμα, με ιστορία και πολιτισμό επομένως η πελατεία μας είναι λίγο πολύ κοινή. Ουσιαστικά στοχεύουμε στις ίδιες αγορές και η προβολή λειτουργεί με παρόμοιους όρους. Το διαφορετικό με την Ιταλία είναι ότι θεωρείται περισσότερο μια μητροπολιτική χώρα, μια χώρα σταθμός για την Ευρώπη. Επίσης, η διασύνδεσή της με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης διευκολύνει ακόμα περισσότερο την προσέγγισή της. Για παράδειγμα, ένας Ελβετός ή ένας Γάλλος ακόμα και ένας Αυστριακός μπορεί με μεγαλύτερη ευκολία να οδηγήσει στην Ιταλία, αν έχει διάθεση να την επισκεφθεί, απ’ ότι στην Ελλάδα. Αυτό από μόνο του ενέχει μεγάλη δυναμική για τον τουρισμό της χώρας.

Γαστρονομία και εκδηλώσεις όπως γάμοι, βαφτίσεις και private events παραμένουν πόλοι έλξης νέων πελατών και σημαντικό μέρος των εσόδων; Λειτουργούν προσθετικά ή καλύπτουν την επιβίωση των ξενοδοχειακών μονάδων;

Φυσικά και παραμένουν. Για παράδειγμα στο King George και στο Ποσειδώνιο ένα σημαντικό μέρος των εσόδων ερχόταν και από τις εκδηλώσεις. Αυτή την εποχή δυστυχώς δουλεύουμε χωρίς εκδηλώσεις κάτι που συμβαίνει παντού. Σε κάποιες μονάδες λειτουργούν προσθετικά και σε άλλες καλύπτουν την επιβίωση ή κάνουν τη διαφορά. Τη δεδομένη στιγμή ο τομέας των εκδηλώσεων και όλων των κλάδων που λειτουργούν υποστηρικτικά σε αυτές, έχουν πληγεί περισσότερο από όλους στον χώρο του τουρισμού. Είναι ένα κομμάτι που σίγουρα θα έχει αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής οι οποίες θα ακολουθήσουν για χρόνια όπως για παράδειγμα ο αριθμός των συμμετεχόντων, οι αποστάσεις αλλά και η αποφυγή της λογικής buffet και to share στο κομμάτι του catering.

JK Place Rome

Πάθος και σκληρή δουλειά είναι αρκετά για μια επιτυχημένη καριέρα; Ο παράγοντας τύχη πόσο ρόλο παίζει;

Πάθος και σκληρή δουλειά είναι τα βασικά συστατικά, ωστόσο θα προσέθετα το όραμα, τη φιλοδοξία και την ανάγκη για επαγγελματική και προσωπική εξέλιξη. Η τύχη πρέπει να είναι με το μέρος σου σίγουρα αλλά πρέπει και να την προκαλείς. Τίποτα δεν γίνεται μόνο τυχαία,  κάποιες φορές όμως η τύχη παίζει σημαντικό ρόλο. Πιστεύω ότι είναι ο συνδυασμός όλων. Έχει να κάνει με τη δουλειά και με τον χαρακτήρα του κάθε επαγγελματία και πόσο αποζητά την εξέλιξη.

Είναι δύσκολες οι σχέσεις για μια γυναίκα καριέρας; Ο ανταγωνισμός στο ζευγάρι αν προκύψει πώς αντιμετωπίζεται;

Οι άνθρωποι κάνουμε τις επιλογές μας. Η γυναίκα που θέλει να έχει μια σχέση ταυτόχρονα με την καριέρα της, μπορεί να το κάνει κρατώντας τις απαραίτητες ισορροπίες. Είναι σίγουρα πιο δύσκολο αλλά δε σημαίνει ότι δεν είναι εφικτό. Είμαι της άποψης ότι οι άνθρωποι επιλέγουμε στη ζωή μας αυτό που θέλουμε να έχουμε και αν το θέλουμε πολύ το καταφέρνουμε. Σίγουρα υπάρχουν ευνοϊκές και σε άλλες περιπτώσεις όχι τόσο ευνοϊκές συνθήκες ώστε να ευδοκιμήσει μια σχέση. Για παράδειγμα, η απόσταση δεν βοηθάει, αλλά και πάλι στο χέρι μας είναι να κάνουμε κάτι να λειτουργήσει εφόσον το επιθυμούμε και μας αρέσει. Επίσης, δεν θεωρώ ότι υπάρχει λόγος να υφίσταται ανταγωνισμός σε μια σχέση. Τη σχέση τη βλέπω σαν μια συμμαχία, όχι ανταγωνιστικά.

Πώς χαλαρώνεις; Πώς αντιμετωπίζεις τις δύσκολες στιγμές της ζωής;

Δεν χαλαρώνω αρκετά, σχεδόν ποτέ θα έλεγα. Και ακόμα όταν σπάνια το επιλέγω, το κάνω περισσότερο για να προστατέψω την υγεία μου. Πολλές φορές όταν υπάρχει κάποιος ελεύθερος χρόνος, τρέχω να προλάβω τις δουλειές που δεν μπορώ να διεκπεραιώσω όταν εργάζομαι. Λατρεύω τα ταξίδια, αυτό με χαλαρώνει ακόμα και όταν πρόκειται για το τρένο από τη Νάπολη στη Ρώμη! Τις δύσκολες στιγμές της ζωής, τις αντιμετωπίζω με θετική διάθεση, επιμονή, λογική και κοιτάω πάντα μπροστά. Αν κάτι πάει στραβά πιστεύω ότι για κάποιο λόγο έπρεπε να γίνει και ότι κάτι είχε να με διδάξει. Στέκομαι για λίγο να καταλάβω τι μπορεί να είναι αυτό και προχωράω.

Ποια τα αγαπημένα σου στο φαγητό, στο ποτό, ποιο μέρος για διακοπές και ποιο το επόμενο ταξίδι που ονειρεύεσαι;

Tαξιδεύω πολύ και ένας λόγος πέρα από την αγάπη μου για τα ξενοδοχεία και την εξερεύνηση της κουλτούρας και του πολιτισμού κάθε τόπου είναι η γαστρονομία. Εξάλλου, ο προορισμός περνάει από το στομάχι!  Ένας από τους λόγους που επέλεξα να επιστρέψω στην Ιταλία είναι και το φαγητό! Λατρεύω την ιταλική κουζίνα. Τώρα ένα αγαπημένο μου… Είναι δύσκολο να ξεχωρίσω, αλλά αν πρέπει, θα πω το Tonnarello Cacio e Pepe, με pecorino romano. Ένα από τα πιο δημοφιλή πιάτα στη Ρώμη και δική μου αδυναμία!

Δεν αγαπώ το αλκοόλ, αλλά δε θα πω όχι σε ένα μπουκάλι καλό κρασί με το φαγητό μου όταν ξεκουράζομαι ή ταξιδεύω. Δεν πίνω ποτέ στη δουλειά.

Τον χειμώνα συνήθως ονειρεύομαι ένα ζεστό προορισμό, κυνηγώντας εξωτικά μέρη εφόσον δουλεύω τα καλοκαίρια. Φέτος το καλοκαίρι ελπίζω επιτέλους να επισκεφθώ την Ελλάδα, την οποία και θεωρώ τον ιδανικότερο προορισμό για διακοπές στον κόσμο! Η καταγωγή μου είναι από τις Κυκλάδες, επομένως αυτός είναι ένας λόγος παραπάνω για τον οποίο είμαι βαθιά δεμένη με τα ελληνικά νησιά.

Έχω πάει παντού εκτός από Ιαπωνία και Λατινική Αμερική. Όταν τα πράγματα φτιάξουν, έφυγα…

Πώς καταφέρνεις και είσαι πάντα fit; Ασκείσαι καθημερινά;

Η άσκηση είναι πολύ σημαντική στην καθημερινότητά μου, βοηθάει στην ευεξία μου, δίνοντάς μου ενέργεια. Το περασμένο καλοκαίρι στο Capri έκανα συχνά hiking καθώς έχει καταπληκτικά μονοπάτια ενώ στη Ρώμη πηγαίνω για τρέξιμο στη Villa Borghese.

Ρώμη

Villa Borghese! Τι υπέροχοι κήποι, θέα απίστευτη, λίμνη και Τέχνη (Galleria Nazionale d’ Arte Moderna), μαγευτικό μέρος! Εκεί πίνεις τον πρωινό σου καπουτσίνο;

Όχι, εκεί πάω πολύ νωρίς. Σήμερα πήγα στις 7 το πρωί. Όσο για καφέ, ξεκινάω την μέρα μου με άρωμα φουντούκι. Καφέ φίλτρου με άρωμα φουντούκι μόλις ξυπνήσω. Τον λατρεύω και όπως καταλαβαίνεις τον κουβαλάω από Ελλάδα γιατί δεν υπάρχει εδώ. Τον πρώτο εσπρέσο της ημέρας τον πίνω στο ξενοδοχείο.

Ξέρεις την Ιταλία καλά. Πού πρέπει να πάμε;

Στο Ορβιέτο. Είναι ένα πολύ ωραίο χωριουδάκι στην Umbria που χρονολογείται από την εποχή των Ετρούσκων.  Περίπου μια ώρα από την Ρώμη, είναι χτισμένο πάνω σε  βράχους ηφαιστειακής τέφρας και έχει κάποια από τα ωραιότερα κτίσματα της Ευρώπης. Αξίζει μια επίσκεψη.

Σπέτσες ή Capri;

Κάθε ένα από τα δύο νησιά έχουν την ομορφιά και τη μοναδικότητά τους. Έχουν πολλά κοινά όπως τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα, τη γραφικότητα, τα μεγάλα super yacht, τη νυχτερινή ζωή. Είναι και τα δυο μικρά νησιά με παρόμοιο τρόπο πρόσβασης και μετακίνησης καθώς δεν επιτρέπονται τα αυτοκίνητα. Σίγουρα το Capri είναι πιο γνωστό παγκοσμίως, έχει πολλά καλά ξενοδοχεία και ακριβώς απέναντί του υπάρχουν μέρη εξίσου ελκυστικά και φημισμένα των οποίων ο συνδυασμός κάνει τον προορισμό ακόμα πιο δελεαστικό. Οι Σπέτσες από την άλλη έχουν μια μοναδική ενέργεια, πάντα σε συνδυασμό με τις μυρωδιές και τα χρώματα της Ελλάδας που κυριαρχούν σε κάθε γωνιά του νησιού και μαγεύουν.

Μια ευχή για το μέλλον.

Το αυτονόητο. Να ξεπεράσουμε την κρίση, τον φόβο,  τις αποστάσεις που έχει δημιουργήσει η  κατάσταση αυτή και να μπορέσει ο κόσμος να επιστρέψει σε μια κανονικότητα στις ανθρώπινες σχέσεις, που τόσο μας έχει λείψει. Και για μένα που είμαι στον τουρισμό, να μπορέσουμε να επιστρέψουμε στα ταξίδια!

Τι σου εύχεσαι;

Υγεία, ευτυχία και πολλά ταξίδια!

JK Place Rome – Lobby
JK Place Rome – Βιβλιοθήκη
JK Place Rome – Bar

Foto credits: © christos drazos – Dimitris Chachlas