Το νέο βιβλίο της Αναστασίας Γεωργάκη “Ο ήχος ως υλικό στη σύγχρονη μουσική δημιουργία”

Το νέο βιβλίο της Αναστασίας Γεωργάκη, “Ο ήχος ως υλικό στη σύγχρονη μουσική δημιουργία” κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Fagottobooks. Στο πλαίσιο αυτού του βιβλίου, έχουν ταξινομηθεί και επεξεργαστεί υλικά από διάφορα δοκίμια και άρθρα που έχουν δημοσιευθεί κατά καιρούς σε περιοδικά και ξενόγλωσσους συλλογικούς τόμους βιβλίων. Mε κύριο άξονα την αναφορά στον ήχο ως υλικό στη σύγχρονη μουσική δημιουργία και ως προς την υπολογιστική του διάσταση στη δυτική κουλτούρα, με βαθιές ρίζες στην αρχαία ελληνική σκέψη και στους πυθαγορείους, επαναπροσδιορίζεται στη σύγχρονη μουσική δημιουργία μέσω διαφορετικών προσεγγίσεων, με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών.

Από τον ήχο ως γράφημα, τον ήχο ως φύση, τον ήχο ως φωνή έως και τον ήχο ως τεχνούργημα φωτίζουμε σημαντικές πτυχές των σύγχρονων τάσεων της μουσικής στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, όπου ο ήχος εξετάζεται μέσω της ανάλυσης των δομικών του χαρακτηριστικών, της φυσικής επεξεργασίας στην οργανική γραφή, των ψηφιακών τεχνικών ηχητικής σύνθεσης και των τεχνικών της διάδρασης.

Στο πρώτο μέρος, ο ήχος ως γράφημα, παρουσιάζονται πτυχές της ηχητικής αναπαράστασης της μουσικής πληροφορίας μέσω εικαστικών απεικονίσεων της είτε μέσω γραφικής παρτιτούρας, με ιδιαίτερη αναφορά στο έργο του πρωτοπόρου συνθέτη Ανέστη Λογοθέτη.

Στο δεύτερο μέρος, με τίτλο ο ήχος ως φύση, επιχειρείται μία προσέγγιση του ήχου με αναφορές στη φύση μέσα από το έργο δύο πρωτοπόρων συνθετών του 20ού αιώνα, του Ι. Ξενάκη και του F.B.Mâche. Στο τρίτο μέρος, με τίτλο ο ήχος ως φωνή παρουσιάζονται έργα που έχουν σαν πρωταρχικό υλικό την ανθρώπινη φωνή και την αποδόμηση της σε άλλα ηχοχρώματα με τη χρήση τεχνικών ψηφιακής σύνθεσης ή διαδραστικών μέσων με αναφορά στα έργα των J.Harvey και Ph. Manoury. Στο τέταρτο μέρος, ο ήχος ως τεχνούργημα, εξετάζονται εφαρμογές της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας στη μουσική δημιουργία μέσω της πρωτοποριακής σκέψης του Ιάννη Ξενάκη ο οποίος εισαγάγει νέες τεχνικές, τεχνολογίες και μαθηματικά μοντέλα για τη δόμηση του ήχου και της αλγοριθμικής μουσικής.

Η Αναστασία Γεωργάκη, γεννήθηκε στη Λευκάδα και είναι Καθηγήτρια Μουσικής Τεχνολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Eίναι επίσης Πρόεδρος Τμήματος απο το 2019, Διευθύντρια του Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας καθώς και Διευθύντρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος «Μουσική Τεχνολογία και Σύγχρονες Πρακτικές» του ιδίου Τμήματος. Σπούδασε Φυσική (ΕΚΠΑ,1986) και Μουσική (Eλληνικό Ωδείο, 1981-90) και συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές και διδακτορικές της σπουδές (IRCAM,1990-1996) στον τομέα « Μουσική και Μουσικολογία του 20ου αιώνα με έμφαση την Μουσική τεχνολογία» στο Ινστιτούτο Έρευνας Συντονισμού Ακουστικής και Μουσικής IRCAM (σε συνεργασία με την EHESS) στο Παρίσι. Έχει οργανώσει ένα μεγάλο αριθμό διεθνών και ελληνικών συνεδρίων μουσικής τεχνολογίας. Εχει επίσης συμμετάσχει σε πολλά διεθνή συνέδρια και έχει στο ενεργητικό της πολλά άρθρα σε Ελληνικά και ξένα περιοδικά, πρακτικά Διεθνών συνεδρίων και συλλογικούς τόμους γύρω από την συστηματική διάσταση της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην μουσική εκτέλεση, δημιουργία και εκπαίδευση καθώς και στη μουσικολογική έρευνα. Τα τρέχοντα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην συστηματική μελέτη της φωνής στο τραγούδι, στις μουσικές προεκτάσεις των ήχων της βιοπανίδος (μελέτη τζιτζικιών και πουλιών), στην κριτική προσέγγιση της Μουσικής Τεχνολογίας στη σύγχρονη μουσική και στην ανάπτυξη νέων λογισμικών για την μουσική έρευνα και δημιουργία.